Klub podle jeho šéfa Jiřího Pospíšila (TOP 09) podporuje developerův nápad, aby epopej byla čtvrt století umístěna v nové galerii, která vznikne v projektu Savarin ve vybouraném vnitrobloku mezi Jindřišskou, Panskou ulicí, ulicí Na Příkopě a Václavským náměstím. Developer koupil předchozí chystaný projekt Ballymore a najal slavného architekta Thomase Heatherwicka, aby ho změnil.

„Výstavbu galerie bychom zajistili my, ze strany města bychom požadovali umístění Slovanské epopeje po dobu 25 let,“ řekl zástupce Crestylu Simon Johnson. Podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (za TOP 09) se v místě už buduje nový výstup z metra Můstek. Dohoda v koalici by mohla být do 14 dnů, očekává Hlaváček.

Šéf kulturního výboru Jan Wolf (KDU-ČSL) dal umístění epopeje v soukromé galerii do souvislosti se soudním sporem s malířovým vnukem Johnem Muchou, který Praha nedávno u první instance prohrála. Crestyl podle Johnsona spolupracuje asi rok právě s Johnem Muchou. „(Mucha) přišel s nabídkou, že je ochoten soudní spor ukončit,“ poznamenal Wolf.

„Je to varianta, jak vyřešit soudní spor a nepřijít o vlastnictví epopeje,“ řekl k umístění v soukromé galerii Pospíšil.

Ač Wolf dosud ostře kritizoval záměr Prahy zapůjčit cyklus obrazů na pět let do Moravského Krumlova, nyní řekl, že ho respektuje. Má ale být jasné další umístění. „Aby se nestalo, že v Krumlově bude muset zůstat delší dobu, protože pro Slovanskou epopej nebudeme mít trvalé umístění,“ uvedl Wolf. Z Krumlova by epopej zamířila do Savarinu Na Příkopy, což kvitoval starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN) jako kultivaci turismu.

Podle Hlaváčka by umístění v soukromé galerii nemohlo být pro epopej definitivní, a to i vzhledem k požadavku Alfonse Muchy, aby trvalý výstavní stánek pro epopej zbudovala Praha.

Hlaváček opět zmínil možnost stavby na Těšnově, vedle toho vysočanskou Pragovku. Nezavrhl ani předchozí nápad TOP 09 vystavovat epopej trvale v nádraží Vyšehrad, ale to je podle něj řešení na dlouhé lokte, protože Praha musí nejprve chátrající secesní nádraží získat.

Autor: Petr Janiš

Zdroj: Právo

Foto: Crestyl